, ,

Echt verschil maken voor je klanten

15:12



Echt verschil maken voor je klanten

Waarom ben je gaan ondernemen? Waarom heb je niet een leuke baan gezocht bij een geschikt bedrijf? Waarschijnlijk omdat je een super idee had dat een echte toevoeging was aan de markt, omdat je een onderscheidend product hebt waar veel mensen op zitten te wachten, of omdat je het beter doet dan alle ondernemers die ongeveer dezelfde diensten of producten aanbieden.  Je houdt van het contact met mensen, een oplossing te vinden voor hun probleem en hiermee (gezamenlijk) succes te halen!

WHY
De drijfveren om te gaan ondernemen zijn vaak puur en komen vanuit het hart. In de praktijk komen er vervolgens veel afleidingen, regels en randvoorwaarden bij dat het soms lastig is om vast te houden aan de essentie, je WHY (vanuit de Golden Circles van Simon Sinek). Weet je wel vast te houden aan je WHY, dan is het noodzaak om hier een winstgevend business model omheen te bouwen.

Wie is je klant?
Het succes van je onderneming, je business model, valt en staat bij de waarde die je toevoegt voor je klanten.  Maar om dit goed te kunnen doen moet je eerst weten wie je klanten zijn. Pas dan kun je ECHT VERSCHIL maken.
Onderneem je vanuit je hart, dan zet je de eerste stap door klanten te kiezen die bij je passen, waar je affiniteit mee hebt. Probeer zo helder mogelijk in kaart te brengen wie die klant is, wat zijn dagelijkse uitdagingen zijn, waar hij problemen ondervindt, en waar hij blij van wordt. Heb je een helder beeld, dan weet je ook hoe je van meerwaarde kunt zijn. Een handige tool om je hierbij te helpen is het Waarde propositie Canvas. 
Bron: http://waardepropositieontwerp.overmanagement.net/

Scherp blijven
Natuurlijk blijft het belangrijk om je middelen op orde te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een goede website of een pakkende folder om je onderneming te promoten. Maar als het verhaal aan de achterkant niet goed zit, dan doet een website op zichzelf ook niets voor je business.

Je waarde propositie bepalen is een continue proces. Wensen en behoeftes veranderen en de markt verandert in hoog tempo mee. Nieuwe technologische ontwikkelingen, maar ook nieuwe spelers op de markt zorgen ervoor dat je scherp moet blijven. Maar daar zit toch juist de lol van het ondernemen in? Blijven ontwikkelen en hier weer nieuwe successen uit halen. Echt verschil maken voor je klanten en zo kunnen blijven ondernemen vanuit je hart!

IKT College – Ondernemen vanuit het hart
Mei 2015 hebben we bij het IKT College een presentatie gegeven, met praktische tools om direct aan de slag te kunnen met je waarde propositie en daarmee je business model. Bekijk de slides op slidehare, of maak een afspraak, want we leggen het natuurlijk net zo graag even aan je uit onder het genot van een kop koffie!


Ook Interessant

0 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive