Echt verschil maken
voor je klanten
Waarom ben
je gaan ondernemen? Waarom heb je niet een leuke baan gezocht bij een geschikt
bedrijf? Waarschijnlijk omdat je een super idee had dat een echte toevoeging
was aan de markt, omdat je een onderscheidend product hebt waar veel mensen op zitten
te wachten, of omdat je het beter doet dan alle ondernemers die ongeveer
dezelfde diensten of producten aanbieden.
Je houdt van het contact met mensen, een oplossing te vinden voor hun
probleem en hiermee (gezamenlijk) succes te halen!
De
drijfveren om te gaan ondernemen zijn vaak puur en komen vanuit het hart. In de
praktijk komen er vervolgens veel afleidingen, regels en
randvoorwaarden bij dat het soms lastig is om vast te houden aan de essentie,
je WHY (vanuit de Golden Circles van Simon Sinek). Weet je wel vast te houden
aan je WHY, dan is het noodzaak om
hier een winstgevend business model omheen te bouwen.
Het succes van
je onderneming, je business model, valt en staat bij de waarde die je toevoegt
voor je klanten. Maar om dit goed te
kunnen doen moet je eerst weten wie je klanten zijn. Pas dan kun je ECHT
VERSCHIL maken.
Onderneem
je vanuit je hart, dan zet je de eerste stap door klanten te kiezen die bij je
passen, waar je affiniteit mee hebt. Probeer zo helder mogelijk in kaart te
brengen wie die klant is, wat zijn dagelijkse uitdagingen zijn, waar hij
problemen ondervindt, en waar hij blij van wordt. Heb je een helder beeld, dan
weet je ook hoe je van meerwaarde kunt zijn. Een handige tool om je hierbij te
helpen is het Waarde propositie Canvas.
![]() |
| Bron: http://waardepropositieontwerp.overmanagement.net/ |
Scherp blijven
Natuurlijk
blijft het belangrijk om je middelen op orde te hebben.
Denk bijvoorbeeld aan een goede website of
een pakkende folder om je onderneming te promoten. Maar als het verhaal aan de
achterkant niet goed zit, dan doet een website op zichzelf ook niets voor je
business.
Je waarde
propositie bepalen is een continue proces. Wensen en behoeftes veranderen en de
markt verandert in hoog tempo mee. Nieuwe technologische ontwikkelingen, maar
ook nieuwe spelers op de markt zorgen ervoor dat je scherp moet blijven. Maar daar
zit toch juist de lol van het ondernemen in? Blijven ontwikkelen en hier weer
nieuwe successen uit halen. Echt verschil maken voor je klanten en zo kunnen
blijven ondernemen vanuit je hart!
IKT College – Ondernemen vanuit het hart
Mei 2015 hebben we bij het IKT College een presentatie gegeven, met praktische tools om
direct aan de slag te kunnen met je waarde propositie en daarmee je business
model. Bekijk de slides op slidehare, of maak een afspraak, want we leggen het natuurlijk net zo graag even aan je uit onder het genot van een kop koffie!


0 reacties