, , ,

Als je altijd gelijk wilt hebben wanneer je praat, zul je nooit wat zeggen.

09:00

Waarom doe je wat je doet? Wat is het bestaansrecht van jouw bedrijf? Waarin ben je uniek of het beste en onderscheid jij je van de rest?

Dat zijn vragen die wij aan jou stellen in onze identiteit-sessies. De ene keer is het duidelijker dan de andere keer, maar je moet hier eerst antwoord op geven voordat je verder gaat. Waarom moet een klant voor jou kiezen? Als je hier zelf niet eens antwoord op kunt geven, hoe kun je dan verwachten dat je (potentiële) klant dit wel doet?

Dit zelfde geldt voor alle communicatie naar buiten toe. Als je (potentiële) klant bij jou dezelfde soort campagne/poster/website/fotografie/woorden/aanbieding ziet als bij de concurrent, waarom zouden ze dan voor jouw aanbieding of product gaan? Dan kunnen ze toch net zo goed iene-miene-mutte doen of kiezen voor de goedkoopste optie ook al is er maar een minimaal prijsverschil. Wat is jouw meerwaarde voor hen?

Een quote van Seth Godin past hier goed bij:
"Als je altijd gelijk wilt hebben wanneer je praat, zul je nooit wat zeggen."

Hiermee wil hij zeggen dat als je iedereen wilt aanspreken of pleasen in je communicatie en niet durft te kiezen, je uiteindelijk niemand zult aanspreken. Als je het algemeen houdt zullen mensen zich nooit echt aangesproken voelen door jouw communicatie. Dus durf te kiezen! Kies een persoon waar je het tegen hebt in je communicatie. En wees niet bang om de mensen die daar niet binnen vallen buiten te sluiten. In de praktijk zullen een groep andere mensen zich namelijk aan deze persoon spiegelen door middel van gemeenschappelijke interesses en zich daardoor toch aangesproken voelen. Je maakt het jezelf door het kiezen van een persoon een stuk makkelijker en duidelijker en je zult eerder mensen aan je merk binden.

Kiezen om het net zo te doen als de rest is nooit moeilijk of spannend. Maar het anders doen, of iets doen wat nog niet eerder is gedaan, dat is spannend! Die spanning die je voelt als je iets nieuws of buiten je comfort-zone doet, zal ook nooit verdwijnen. Wat je wel kunt doen is het zien als een soort drempel waar je overheen moet. Je staat dan namelijk op het punt om echt iets te doen! Echt het verschil te maken voor je bedrijf en voor je klanten.

Dus weg met die overkill aan logo's, weg met alleen maar over jezelf praten en wees eens echt klantgericht!

En? Hoe ga jij het verschil maken voor je klant?

Ook Interessant

0 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive