Resultaat behalen, het genereren van new business en het onderhouden van de werk-relaties die al bestaan. Dat is het ultieme doel van marketing. Maar hoe doe je dit nou het beste?
Met een goed, eerlijk verhaal.Storytelling, een term die je vast al eens hebt gehoord. Storytelling is allang geen trend meer, na 10 jaar is het 'here to stay'. Uit onderzoek is gebleken dat als jij de informatie over jouw merk in een verhaal vertelt, dit niet alleen in de linker kant van je hersenen (de rationele kant) wordt verwerkt, maar ook in de rechterhelft (de helft die emotie verwerkt). Emoties kunnen leiden tot gedragsverandering, terwijl de ratio vaak alleen je manier van denken beïnvloedt en zich niet altijd doorvertaald in verandering in je gedrag.
Maar...
Je kunt nog zo'n goed verhaal vertellen, als je dit verhaal niet naleeft wordt dat vroeg of laat zeker gezien door je consument en heb je niets meer behalve een slechte naam. Als je een goed verhaal wilt vertellen, moet je een goed verhaal zijn! Je moet je kernwaarden weten en er naar leven. Waarin ben jij uniek en waarom doe je wat je doet? Met dat laatste komen we weer bij het verhaal van Simon Sinek en de Golden Circles. Misschien ook iets wat je al vaker hebt gehoord, maar zeker nog niet achterhaald is. Als je hem nog niet kent, willen we je van harte aanraden hem eens op te zoeken via YouTube.
Afgelopen maandag benadrukte Ivo Roefs van DDB & Tribal (een vooraanstaand nederlands reclamebureau) dit nog maar eens in zijn betoog tijdens het Think Digital Event.
"Ieder merk zou zichzelf op de pijnbank van Simon Sinek moeten leggen, en uitvinden wat de 'Waarom' van zijn bestaan nu eigenlijk is." - Ivo Roefs
Een bedrijf dat dit heel goed doet is het Amsterdamse SLA. Een saladebar waar ze ook gezonde soepjes, glutenvrije sapjes en veganistische snacks verkopen. Ze bestaan pas anderhalf jaar, maar zijn nu al uitgegroeid tot een van de hotspots van Amsterdam. Hoe? Een duidelijke 'waarom' die wordt doorgevoerd in alle aspecten van het bedrijf. Geen lange verhalen, maar in het kort wordt op de website verteld wie ze zijn en waar ze voor staan: gezond eten, milieubewustzijn en gemak. Of in andere woorden: eat. share. live. (de slogan van het bedrijf).
Een van de kanalen waar ze dit heel goed in doorvoeren is social media. Op de Facebook-pagina van SLA delen ze niet alleen eigen berichten maar ook het laatste nieuws over plastic-vervuiling, een interessante voedseldocumentaire of ze delen een post van een bedrijf met dezelfde normen en waarden. Klik hier om naar hun Facebook pagina te gaan, en bekijk het zelf.
Bewijs het!
Vertel het verhaal dat bij jouw hoort, en bewijs continue dat je dit verhaal waardig bent. Dit bewijs komt tot uiting in het hele traject van bedrijfsvoering, marketing en communicatie: van strategie - tot uitstraling - tot aan de uitvoering van je social media beleid. Dit maakt je geloofwaardig en zorgt voor een langdurige relatie met je klanten en relaties.Wil jij ook een goed, eerlijk verhaal vertellen, maar weet je niet zo goed waar te beginnen. Wij werken graag samen met je aan een stevige basis of als deze er al is aan de uitwerking in je middelen, uitstraling en communicatie.
Samen zorgen we voor geloofwaardigheid en resultaat!


0 reacties