Wat doe je in een wereld vol logo's en advertenties waar geldt: 'Zet alles maar op de poster, want straks zijn we nog iets vergeten te communiceren.'
Je doet precies het tegenovergestelde.
TBWA Paris ontwikkelden vorig jaar al de eerste campagne met alleen maar productshots zonder logo voor het merk met de grote gele M, waarvan je hier boven een aantal voorbeelden ziet.Nu gaan ze nog een stapje verder met een tweede campagne en maakten ze van de meest iconische producten 'Picto's'. Hiermee willen ze zeggen dat de producten merken op zichzelf zijn geworden en verder geen uitleg nodig hebben. 'Less is more' is het credo en HET WERKT! Uit onderzoek is gebleken dat 99% van de mensen de Picto's zonder logo nog steeds toekent aan het juiste merk.
Dit kun je natuurlijk niet zomaar doen, want hier gaat jarenlange branding en werken aan naamsbekendheid aan vooraf. Toch is een merk, met de juiste branding, meer dan alleen het logo. Het is de hele stijl, van tone of voice tot kleurgebruik en van ervaring tot acties van een bedrijf die het merk creƫren. Dit is dezelfde discussie die in 2011 al werd gevoerd door John Lloyd en Simon Manchipp.
Wij vinden het in ieder geval gaaf om te zien dat er nu een groot merk is die de ballen heeft om het logo eens niet voorop te zetten en het over een andere boeg te gooien. Daarnaast vinden we de posters en picto's ook erg verfrissend ten opzichte van al het andere advertentiemateriaal in de fastfoodmarkt.
Wat vind jij ervan? Heb je al een van de posters gespot? Is het een verbetering of heb je liever de overvolle posters met logo's, prijzen en acties?
PS. Had je wel door dat er in deze hele blogpost de merknaam geen enkele keer wordt genoemd en je toch precies weet over welk merk het gaat?
Wij hebben de abri posters al gespot in Oldenzaal!






0 reacties