, ,

Kan het morgen klaar zijn?

09:00

Tijd, geld en kwaliteit zijn de drie factoren die een rol spelen in een ontwerpproject. Maar vergeten we niet de factor emotie? Opdrachtgevers komen vaak met een strakke deadline, die een strakke planning vergt. Ook aan de kant van de opdrachtgever. 

Als voorbeeld nemen we een nieuwe huisstijl. Je hebt uitgebreid kennisgemaakt, een briefing gekregen en de kernwaarden van het bedrijf vastgelegd. De ontwerper werkt een huisstijl uit in verschillende communicatie uitingen en presenteert deze vervolgens aan de opdrachtgever. Door de strakke planning is het noodzakelijk dat de opdrachtgever meteen feedback geeft, of ten minste binnen een dag. Maar dan komt hij of zij erachter dat het toch niet zo makkelijk is als gedacht, zo'n nieuwe huisstijl. Het is toch het gezicht van je organisatie en daar moet goed over nagedacht worden. 

Dit voorstel moet toch even bezinken en besproken worden met collega's of vrienden? Straalt het nieuwe logo de kernwaarden uit, zijn de kleuren krachtig genoeg en passend bij de sfeer en doelgroep van de organisatie en ga zo maar door.. Goede feedback geven die verder gaat dan 'leuk of mooi' (zie een van onze voorgaande blogs) is toch vaak lastiger dan gedacht. Zulke feedback kun je als opdrachtgever alleen geven als je het voorstel kunt laten bezinken, bespreken en er één of meerdere nachtjes over kunt slapen.

Hetzelfde geldt voor het ontwerpproces van de ontwerper. Die kan natuurlijk binnen korte tijd een nieuwe huisstijl eruit stampen. Maar is er dan goed over nagedacht? Nee natuurlijk niet! En dat kun je ook niet verwachten. Je hebt het dan over de wisselwerking tussen tijd en kwaliteit.



Een nieuwe huisstijl, website of campagne brengt onvermijdelijk emotie met zich mee. Emotie bij de contactpersoon, bij de werknemers van de organisatie waarvoor het ontworpen wordt en ook bij de klant of de potentiële klant. Over het design dient goed nagedacht te worden en ook de manier waarop je deze verandering (of verbetering - hoe je het wilt) presenteert is van belang, maar daarover later meer. 

Wat we hiermee willen vragen is; denk iets eerder in het proces aan communicatie, strategie en design. Laat dit niet liggen tot het laatste moment. Bij de start van een nieuw bedrijf of op het moment dat er veel veranderingen gebeuren binnen een organisatie zijn er vaak teveel andere zaken die je aandacht nodig hebben op het laatste moment. Je zult niet genoeg aandacht hebben voor andere dingen zoals het aanpassen van de teksten, de gebruiksvriendelijkheid testen van die nieuwe website of welke kleur de hoofdrol moet spelen in de nieuwe huisstijl. 

Door vroeg in een proces een communicatiestrateeg of designer te laten aansluiten geef je jezelf wat ruimte. Ruimte voor emotie en aandacht. Communicatiestrategie en design moet niet meer als sluitpost gezien worden, maar als onderdeel van het proces. Zodra je op die manier gaat handelen, zul je zien hoe prettig het is en hoe het ook kan helpen in het proces vooral in het resultaat! Geen losse flodders meer, maar communicatie en design met een doel.

Ohja en morgen moest het klaar zijn toch? ;)


Ook Interessant

0 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive