, ,

Instagram Brand Monitor

09:00

Als merk zijn er zoveel verschillende kanalen om je op te presenteren en Instagram is er een van. Het hardst groeiende social media kanaal welteverstaan. 

In nederland hebben we 1,8 miljoen instagramgebruikers, waarvan ongeveer 40% dagelijks. Een social media platform om serieus rekening mee te houden!

We hebben het eerder op onze blog al eens gehad over de meest onmisbare merken van Nederland waar HEMA als duidelijke winnaar uit de bus kwam. Dit keer kwamen we een onderzoek tegen naar welke Nederlandse merken het beste presteren op Instagram. Waar wij HEMA toch wel weer terugverwachtte in de top 10, valt deze er verrassend buiten! Check hieronder de top 10!



Te verwachten was dat modemerken goed vertegenwoordigd zouden zijn, maar wie kon raden dat voetbal zo'n favoriet onderwerp was om te volgen op Instagam? Wij niet! Via deze Instagram Brand Monitor kun je zelf ook Nederlandse merken toevoegen die je nog mist, mits te voldoen aan bepaalde voorwaarden.

Ben je benieuwd of Instagram ook iets voor jouw merk of bedrijf is? Stel jezelf dan een aantal vragen:

1. Is jouw product/dienst B2C?
2. Is de doelgroep onder 35 jaar en visueel ingesteld?
3. Ben je bereid om tijd te besteden aan het maken van uniek, origineel een visueel aantrekkelijke content?

Op Instagram maak je, net als op Facebook, een persoonlijk account aan en kun je daarmee andere personen of merken volgen. Het is door deze opzet, weer net als Facebook, voornamelijk interessant voor B2C producten/diensten. Ook verschilt het gebruik van Instagram per leeftijdsgroep. Zo gebruikt 47% van de scholieren/studenten onder de 20 jaar Instagram en loopt dit percentage al terug naar 24% in de leeftijdsgroep 20 t/m 39 jaar en vanaf daar keldert het percentage gebruikers omlaag.

Hetgeen wat een Instagram account echt succesvol maakt is de content die je erop plaatst. Instagrammers-volgers gaan voor originele content met een eigen stijl! Ook is het handig om gemiddeld tussen de 1 en 3 keer per dag iets te posten en last but not least: gebruik hashtags! Met het gebruik van de juist hashtags kun je een nog grotere groep bereiken en gericht je doelgroep bereiken.

Het enige grote (commerciële) nadeel wat wij ervaren binnen Instagram is dat je geen clickable link kunt plaatsen bij je foto (alleen in je bio), zodat mensen kunnen door klikken als ze geïnteresseerd zijn in je dienst/product. Hier kun je natuurlijk ook heel creatief mee omgaan zoals Ikea. In 2014 lanceerden zij de Ikea PS 2014 lijn en maakten daarvoor een website op Instagram. Ja, je hoort het goed.. een website op instagram! Check het filmpje hieronder en het Instagram-account @ikea_ps_2014 om te zien hoe het werkt!




Ook sportmerk Nike gaat hier handig mee om door een @NikeWoman instagram shop te hebben op hun website. Door de link in hun Biografie van het instagram-account @NikeWoman kom je op een website waar je een selectie van de laatste 9 instagramfoto's kunt bekijken.




Vanaf daar kun je doen, wat bij instagram nog mist. Namelijk meteen shoppen vanaf de foto. Op deze manier behoud je het 'instagram-gevoel' en kunnen mensen meteen doorklikken naar het product dat ze op de foto zien (en deze natuurlijk meteen kopen). Erg slim!

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden waar instagram erg goed werkt voor bepaalde merken, maar het is nu eerst tijd om het zelf te proberen! Weet je toch niet zeker of instagram iets voor jouw bedrijf is of heb je hulp nodig? Dan kunnen wij je natuurlijk helpen!

Door: Milou

Bron:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2015-jongeren-haken-af-op-facebook
http://www.marketingfacts.nl/berichten/instagram-brand-monitor-de-populairste-merken-in-nederland



Ook Interessant

0 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive