Crowdfunding is hot! Het bereiken van het (financiële) doel met behulp van de crowd. Sommige mensen zien het als 'makkelijk' geld bij elkaar rapen, maar er zit natuurlijk heel wat meer achter dan je project op kickstarter of een ander crowdfunding platform zetten.
Crowdfunding is nog steeds groeiend in Nederland en daarbuiten, miljoenen worden er binnengehaald voor nieuwe initiatieven en producten. Ietwat minder opvallend, maar zeker net zo 'hot', is crowdsourcing. En dan vooral crowdsourced reclamecampagnes. Wat zijn dat dan? Je ziet een paar voorbeelden hieronder.Crowdsourced campagnes vragen om interactie en input van de kijker of luisteraar en dat resulteert vaak in erg persoonlijke en 'menselijke' campagnes. De drie merken hieronder doen dat allemaal op hun eigen manier.
Ikea zet in op een oldskool tekenwedstrijd, om daarna van de getekende knuffels echte knuffels te gaan maken.
Grolsch doet een oproep om 'plop'-filmpjes te maken om deze later te verwerken in een commercial. En wie wil dat nou niet? Je eigen filmpje op TV?
Dat is ook de kracht van crowdsourced campagnes, er zit altijd een beloning aan vast (jouw knuffel die geproduceerd wordt, jouw slogan als nieuwe slogan van K-swiss en jouw stukje film op nationale televisie). Wie kun je beter vragen wat hun aanspreekt dan de 'crowd' zelf? Ook al is de kans heel klein dat we die beloning binnenslepen, toch vinden we het fijn om mee te mogen denken en gevraagd te worden naar onze mening. Hoe vaak krijgen we de kans om mee te mogen bouwen aan een merk waar we van houden en onze eigen inbreng te hebben?!
Maar er zitten niet alleen maar voordelen aan een crowdsourced campagne. Het lijkt een makkelijke en goedkope manier voor bedrijven om goede ideeën binnen te halen, maar denk eens verder dan het eerste plaatje. Laten we er vanuit gaan dat er heel veel ontwerpen/ideeën binnen komen, wie gaat daaruit de keuze maken? Wie is verantwoordelijk voor verdere uitwerking of productie? Voordat het zo ver is moet je eerst al denken over: "Hoe krijg je mensen zover dat ze zich inschrijven of een inzending doen?" Dit is vaak al een hele campagne op zich. Daarna wil je natuurlijk ook graag laten zien hoe het proces is verlopen en wie de mensen achter de ideeën zijn.
Het is dus niet zo makkelijk (en goedkoop) als het lijkt.. Het kost vaak wat meer tijd en geld dan een 'gewone' campagne, maar de uitkomsten zijn vaak erg aansprekend.
Echte verhalen, echte mensen en frisse ideeën. Dit is je doelgroep! Deze mensen identificeren zich met jouw merk! Hoe leuk is het om die mensen er eens bij te betrekken en echt in contact te komen.
Wij zijn daarom ook zeker voor crowdsourced campagnes, maar wel met de kanttekening dat er goedkoop en makkelijk vanaf willen zijn niet de drijfveer is. Maar wil je echt in contact komen met je doelgroep of juist een nieuwe groep mensen aanspreken en deze mensen laten meedenken over je merk, dan zeggen wij: "Go for it!"Door: Milou



0 reacties