Heb jij je ooit afgevraagd waar het mooie glazen flesje van Coca Cola vandaan komt? Dit jaar viert Coca Cola het 100-jarig bestaan van het flesje met een campagne in print & video. Ook is er een reizende tentoonstelling en een koffietafelboek.
In 1915 daagde Coca Cola verschillende glasontwerpers uit om een flesje te ontwerpen die je nog zou herkennen als je hem in het donker zou voelen of als hij kapot zou zijn. Het winnende ontwerp kwam van Root Glass Company en heeft wat veranderingen doorgemaakt tot wat het nu is.
Voor het 100-jarig jubileum vroeg Coca Cola onder andere aan meer dan 130 kunstenaars, ontwerpers en illustratoren uit 15 landen om een nieuw beeld te creëren van het flesje met de kleuren rood, zwart en wit onder de noemer #MashupCoke. Hieronder zie je een aantal van onze favoriete beelden..
Er kwam ook een video uit van de tentoonstelling en het creëren daarvan:
Maar dat was nog niet genoeg, want buiten een TV-commercial lanceerde het merk nog 14 andere video's die het jubileum vieren. Onze favoriet is die van David laChapelle, een simpele stopmotion:
De paar van de andere video's heten Tale of Contour, Happiest Bottle, Kiss Happiness, Balloons, Rocket en Roller Coaster, zeker een aanrader om ze te gaan bekijken!
Deze campagne is een echte 'Go big, or go home' campagne zoals je van een groot merk als Coca Cola mag verwachten. Toch is het leuk om de verschillende impressies van 'the Bottle' te zien. Ook zijn de #MashupCoke beelden te vergelijken met de minimalistische beelden van MacDonalds uit een van onze vorige blogposts. Je hebt weinig nodig om het merk te herkennen omdat ze zo verweven zijn met onze maatschappij. Deze campagne is, net als die van MacDonalds, interactief en crossmediaal opgezet. In deze tijd kom je niet meer weg met alleen een TV-commercial en een aantal posters, mensen willen meer!
Wat ons betreft is het een geslaagde campagne en we zijn nu al benieuwd of de tentoonstelling over het bekende flesje ook naar Nederland komt. Mocht dit zo zijn, dan laten we het weten!

0 reacties