Wist je dat één op de tien ongelukken in België wordt veroorzaakt door het gebruik van een mobiele telefoon? Bovenstaande campagne moet vooral jongeren hier voor waarschuwen.
Deze campagne van Responsible Young Drivers is heftig, maar is hij ook doeltreffend?!Door onze mobiele telefoons zijn we overal bereikbaar en kunnen we overal en altijd onze social media checken, maar is het nou echt zo belangrijk om nu die snapchat te versturen? Kan het echt geen 10 minuten wachten om te reageren op dat Whatsapp bericht?
Dat gebeurt mij toch niet
Hoe doe jij dat? Check jij je social media terwijl je achter het stuur zit? Reageer je misschien zelfs op berichten? En dan de hamvraag... helpen campagnes zoals deze uit België? Hoe schokkend moeten de beelden zijn om effect te hebben? En hoe vaak moet je deze beelden zien om het tot je door te laten dringen?
Bovenstaande campagne is natuurlijk niet de enige schokkende campagne die gelanceerd is om een veiliger verkeer te creëren. Vooral in Engeland, VS en Australië zie je dat campagnes steeds heftiger en zeer expliciet worden. Twee voorbeelden: ik waarschuw wel, de beelden zijn erg schokkend!
Campagne 'Texting while Driving' uit Engeland, 2009
Klik op de volgende link voor een heftige campagne tegen te hard rijden:
Campagne uit Noord Ierland: Te hard rijdenDoeltreffend?
Als tv-commercials zijn deze campagnes vaak te heftig. Maar met het oog op de belangrijkste doelgroep, de jongeren, worden filmpjes als deze vaak verspreid via social media. Door de heftige boodschap gaan ze sneller viral en zou je denken dat je doel snel behaald is: veel aandacht voor het filmpje. Maar is dat wel het doel wat je wilt bereiken? Volgens mij wil je juist dat mensen hun gedrag gaan veranderen, en daar is meer voor nodig dan iemand te laten schrikken.
De meningen zijn hier duidelijk over verdeeld, maar ik ben er van overtuigd dat dit alleen werkt als je ook een oplossing aandraagt hoe je het wel zou moeten doen.
In Nederland is hier een aanzet voor gedaan met de campagne 'Aandacht in het verkeer' Hier wordt het advies gegeven om op een parkeerplaats te gaan staan om de 'Appen' of een bericht te 'Liken'. Als deze oplossing wordt aangedragen zijn mensen eerder geneigd dit advies op te volgen, dan dat ze dit uit zichzelf bedenken.
Pluspunten van deze campagne vind ik de combinatie van middelen en kanalen, crossmediaal, die elkaar versterken. Naast de tv-commercials, staan bovenstaande borden langs de weg, hebben ze een speciale site ontwikkeld en kun je een game spelen tegen je vrienden om te ervaren hoe is is om te tweeten of appen tijdens het rijden.
Door de samenwerking met politie en openbaar ministerie kan ook de handhaving aangescherpt worden. Dé beste combinatie voor gedragsverandering in het verkeer, voorlichting, ervaring (veilig via de game) én handhaving.
Wat ik echter vind tegenvallen is de vormgeving. Zoveel pictogrammen en tekst op een veel te klein bordje verstopt langs de weg. Bovendien niet echt aansprekend voor de doelgroep jongeren. Wat dat betreft kunnen we nog veel leren van onze buren, de Belgen. Een eenvoudig maar helder beeld, waar je niet omheen kunt.
Eigenlijk is het simpel en goed te doen
Wij vinden social media een heel mooi middel om te communiceren en willen hiermee ook niet zeggen dat je het niet meer moet gebruiken, maar wel op een verantwoordelijke manier! Dus blijf lekker je Facebook checken en je snapchats versturen, maar wacht daarmee tot je op de plaats van bestemming bent of ga even op een parkeerplaats staan. Eigenlijk best goed te doen!
Verslag door: Corina




0 reacties