, ,

Wij kunnen echt niet zonder...

09:07

Top-100 onmisbare merken van 2014

Welke merken wilt u absoluut niet missen? Zo luidt de centrale vraag die het EURIB dit jaar voor de zevende keer heeft voorgelegd aan ruim 1.000 Nederlandse consumenten. Voor iedereen die niet het geduld heeft om 160 pagina's onderzoeksresultaten door te spitten hebben sommen we even kort wat resultaten op.


Het meest onmisbare merk van 2014 is HEMA. Geen verrassende nummer 1, want HEMA staat sinds 2008 onafgebroken aan kop.

De top 10 is verder als volgt:
1. HEMA
2. Bol.com
3. Kruidvat
4. Albert Heijn
5. iDeal
6. Google
7. NOS journaal
8. Ikea
9. Buienradar
10. Lidl

Verrassende stijger is iDeal met een vijfde plek. De meeste mensen zullen iDeal niet meteen zien als merk. Opvallend is ook dat iDeal, anders dan andere financiële instellingen en banken, geen last lijkt te hebben van het wantrouwen naar de financiële wereld toe.

Buienrader op nummer 9, we blijven toch nederlanders! Nu blijkt wel weer hoe belangrijk wij de vraag 'Wat voor weer wordt het?' en 'Gaat het nog regenen vandaag? vinden.

Waar ook aandacht aan wordt besteed in het onderzoek is de daling van Cup-a-soup. Dit trok onze aandacht. Sinds de welbekende reclamecampagne '4 uur, cup-a-soup' is stopgezet in 2008, is Cup-a-soup gedaald van plek 16 naar plek 109. Een duidelijk geval van, uit het oog is uit het hart, waar we ook op ingaan in de blogpost over 'Echte reclame'. De reclames van cup-a-soup waren een duidelijk voorbeeld van traditionele reclame en een slogan die ontzettend vaak werd herhaald. Het blijkt wel dat het werkt, want wie kan deze zin niet afmaken?

4 uur, cup-s-soup, dat .....

Om nog even verder te genieten, de reclame die in 2002 tweede werd in de race voor de gouden loekie, KOMAAR, KOMAAR, KOMMAAAARRRRR....


'Uit het oog is uit het hart' vind je ook terug in volgende drie bevindingen over onmisbaarheid van merken uit het onderzoek:

Een merk wordt, volgens het onderzoek, door de consument als onmisbaar ervaren als:

1. 
Het bij onze cultuur past. Een communicatiecampagne roept de meeste sympathie op als deze aansluit bij Nederlandse waarden en normen. Zo gaf een consument in marktonderzoek onlangs aan een commercial van Albert Heijn zo te waarderen omdat ze deze "oer-Hollands' vindt;

2. 
Het - in lijn met het gedachtengoed van Byron Sharp - zichtbaar is (visibility) en opvalt in de productklasse (distinctiveness). Goede voorbeelden hiervan zijn merken die aan een langdurig herkenbare beeldvorming werken. Ook hier kunnen we Albert Heijn als voorbeeld noemen: sinds 2004 geeft acteur Harry Piekema als supermarktmanager ‘smoel’ aan dit merk;

3. 
Consumenten ‘deel’ van het merk kunnen uitmaken (immersion); zoals merken die ruimte bieden voor interactie en engagement. Zo startte Lay’s onlangs met de actie Raad de Smaak waarbij consumenten worden opgeroepen drie ‘mystery’-smaken te ontcijferen en hun reacties via internet (met selfies) te geven. 

Het gehele onderzoek van EURIB vind je hier.

Vertel ons hieronder welk merk jij niet kunt missen!

Ook Interessant

1 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive