, , ,

Hummus with an attitude

09:07


 





Twee weken geleden ben ik met een aantal mensen van mijn opleiding, Media, informatie & communicatie, op studiereis naar New York geweest. Het doel van deze reis: verschillen zoeken in de media/marketing wereld van New York ten opzichte van Nederland. Ik ben zelf altijd dol op bijzondere slogans in de reclame wereld en dat is dan ook waar mijn aandacht tijdens deze reis naar uit is gegaan. 



Mijn favoriete slogan kwam ik in de metro tegen. Ik moest toch een paar keer met mijn ogen knipperen om er achter te komen of dit echt op de poster stond: “if you don’t like it, send it back! We’ll eat it!” BAM! Dat is vertrouwen hebben in je eigen product. Na wat online zoekwerk blijkt dat de betreffende Hummus (Tribe) een campagne heeft lopen waarin zij dit zelfvertrouwen (en arrogantie) maar al te graag naar buiten brengen. Natuurlijk gebeurt dit met een knipoog maar het zorgt voor gewaagde slogans in het New Yorkse straatbeeld.

Het is een duidelijke boodschap en nog niet eens zo slecht bedacht. In deze tijd van volgers en likers is het best slim om direct je eigen fanbase toe te spreken. Is het immers geen tijdverspilling om mensen te blijven benaderen die toch geen interesse in hummus hebben? Hummuslovers spreken ongetwijfeld andere humuslovers (fysiek of online) en zo verspreid het goede woord van de hummustribe zich toch wel. Dit was dan ook niet de enige campagne die zich duidelijk richt op een bepaalde doelgroep en een meer aggresieve tone of voice had.

Als ik deze campagne vergelijk met eentje van Nederlandse bodem, zit het verschil vooral in de manier van aanspreken. In Nederland wordt meer de nadruk gelegd op het product zelf. Neem nou bijvoorbeeld ander product dat je op een boterham of cracker kunt doen: sandwichspread. Heinz weet het volgende over hun product te vertellen: “de lekkere lichte spread die je boterham verfrissend anders maakt”. Het verschil in aanspreken van de doelgroep is immens.


 


De conclusie die ik uit mijn ervaring in New York kan trekken is de volgende: “De Amerikaanse, of New Yorkse, manier van adverteren is veel brutaler en directer, op de man gericht en niet zo zeer op het product. Ze leggen de focus meer op de achterban en lifestyle er om heen. Als je een bepaald product koopt hoor je echt ergens bij. In de Nederlandse markt ligt de nadruk meer op de kwaliteiten van het product en willen we het liefst een zo'n groot mogelijke doelgroep aanspreken." Is dit een cultuurverschil? Wat werkt het beste?


Verslag door: Ruud


Ook Interessant

0 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive