



Twee weken geleden ben ik
met een aantal mensen van mijn opleiding, Media, informatie & communicatie,
op studiereis naar New York geweest. Het doel van deze reis: verschillen zoeken
in de media/marketing wereld van New York ten opzichte van Nederland. Ik ben
zelf altijd dol op bijzondere slogans in de reclame wereld en dat is dan ook
waar mijn aandacht tijdens deze reis naar uit is gegaan.
Mijn favoriete slogan kwam
ik in de metro tegen. Ik moest toch een paar keer met mijn ogen knipperen om er
achter te komen of dit echt op de poster stond: “if you don’t like it,
send it back! We’ll eat it!” BAM! Dat is vertrouwen hebben in je eigen
product. Na wat online zoekwerk blijkt dat de betreffende Hummus (Tribe) een
campagne heeft lopen waarin zij dit zelfvertrouwen (en arrogantie) maar al te
graag naar buiten brengen. Natuurlijk gebeurt dit met een knipoog maar het
zorgt voor gewaagde slogans in het New Yorkse straatbeeld.
Het is een duidelijke
boodschap en nog niet eens zo slecht bedacht. In deze tijd van volgers en
likers is het best slim om direct je eigen fanbase toe te spreken. Is het
immers geen tijdverspilling om mensen te blijven benaderen die toch geen
interesse in hummus hebben? Hummuslovers spreken ongetwijfeld andere
humuslovers (fysiek of online) en zo verspreid het goede woord van de hummustribe
zich toch wel. Dit was dan ook niet de enige campagne die zich duidelijk richt
op een bepaalde doelgroep en een meer aggresieve tone of voice had.
Als ik deze campagne
vergelijk met eentje van Nederlandse bodem, zit het verschil vooral in de manier
van aanspreken. In Nederland wordt meer de nadruk gelegd op het product zelf.
Neem nou bijvoorbeeld ander product dat je op een boterham of cracker kunt
doen: sandwichspread. Heinz weet het volgende over hun product
te vertellen: “de lekkere lichte spread die je boterham verfrissend
anders maakt”. Het verschil in aanspreken van de doelgroep is immens.
De conclusie die ik uit
mijn ervaring in New York kan trekken is de volgende: “De Amerikaanse, of New
Yorkse, manier van adverteren is veel brutaler en directer, op de man gericht
en niet zo zeer op het product. Ze leggen de focus meer op de achterban en
lifestyle er om heen. Als je een bepaald product koopt hoor je echt ergens bij.
In de Nederlandse markt ligt de nadruk meer op de kwaliteiten van het product
en willen we het liefst een zo'n groot mogelijke doelgroep aanspreken." Is
dit een cultuurverschil? Wat werkt het beste?
Verslag door: Ruud
0 reacties