, ,

Crowdfunding - what's in it for me?

09:15




Een paar weken geleden was ik op bezoek bij de KvK in Utrecht voor de Crowdfunding Week, georganiseerd door Nederland Crowdfunding. Een flinke opkomst, een zaal vol, bijna allemaal (startende) ondernemers met een geweldig idee + 1 baby (die, onder begeleiding, de zaal eerder heeft verlaten). Best logisch eigenlijk zo’n opkomst als je bedenkt dat men verwacht dat in 2015 met crowdfunding 100 miljoen aan financiering wordt binnengehaald in Nederland.

In 3 uur tijd werden we in sneltreinvaart wegwijs gemaakt in de wereld van crowdfunding: crowdfunding is een vorm van financieren waarbij ondernemers het grote publiek (the crowd) benaderen om te investeren in hun onderneming, hun product, dienst of idee. De nadruk lag deze middag met name op crowdfunding bij het starten van een nieuwe onderneming. Je hebt een goed idee, krijgt de financiering niet via de bank geregeld en wil het daarom met crowdfunding proberen.

Ervaringsdeskundigen vertelden over de do’s en don’ts, erg leuk om te horen. Vooral het voorbeeld van Ocean Sole sprak mij erg aan. Een goed helder verhaal dat mij raakte. 


Later op de middag bleek wel hoe lastig het is om een goed verhaal rondom je idee te vertellen. Want nadat we kennis konden maken met de vertegenwoordigers van 5 Nederlandse platformen, konden 2 startende ondernemers terplekke hun nieuwe business idee pitchen. Beide konden ze hun verhaal niet vertellen binnen de gestelde tijd, ze kwamen niet to the point en eigenlijk raakte niemand overtuigd om te investeren, want: What’s in it for me?

Maar hoe overtuig je dan wel?
Er komt bij crowdfunding meer kijken dan alleen een goed business plan. Je moet het namelijk heel goed kunnen verkopen. Een crowdfunding campagne, op de bekende platforms, duurt gemiddeld 60 dagen en in deze 2 maanden moet je je financieringsdoel gehaald hebben, of het feest gaat niet door. Het voorwerk, laten we het de pre-campagne noemen, is dus minstens zo belangrijk. Hier maak je je publiek vast warm voor de campagne die gaat lopen op het platform, met het juiste verhaal en de juiste middelen. (Eén van deze middelen moet zeker een pitch film zijn, dit vergroot je kansen op een platform aanzienlijk!)

Deze pre-campagne vraagt zeer veel inzet en tijd, maar vooral een hele goede voorbereiding. In deze periode moet je zoveel mogelijk mensen al overtuigen met je verhaal. Houd hierbij in de gaten dat je meest persoonlijke netwerk, familie en vrienden, zeer belangrijk zijn, net als early adoptors (gem. 20% van je funding).

Helaas kwam juist dit onderdeel (de pre-campagne) nauwelijks aan bod tijdens de Crowdfunding Week in Utrecht. Terwijl ik er van overtuigd ben dat dit één van de belangrijkste onderdelen van je hele financieringsplan moet zijn. Zowel in de campagne als pre-campagne moet je antwoord geven op vragen als:

  • Wat is de meerwaarde van mijn idee/product/dienst/business voor de markt?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • What’s in it for the investor? Als iemand investeert, wat levert hem dit op? En dit hoeft niet eens altijd in geld uitgedrukt te worden.

Crowdfunding is meer dan geld!
Naast het overduidelijke doel om financiering binnen te krijgen met crowdfunding, gemiddeld €82.000,- per campagne, is het een middel voor marketing en klantenbinding. Hoe?

De campagne die je voert voor je financiering geeft een heel goed beeld van de betrokkenheid van je doelgroep bij je business idee/product/dienst. Het is een marktonderzoek op zich. Als je van jezelf weet dat je de juiste mensen heb benaderd voor de campagne, je hebt je verhaal goed staan en toch krijg je nauwelijks back up en financiering? Dan is de markt (nog) niet rijp voor jouw plannen. Zo krijg je in een redelijk vroeg stadium de feedback die je nodig hebt van de mensen die het aangaat.
Aan de andere kant, als mensen wel massaal laten zien dat ze je idee ondersteunen door je te steunen en in je idee te investeren, dan heb je heel snel een grote groep ambassadeurs voor je onderneming en plannen verzameld!



What's in it for you? Crowdfunding kan dus het ultieme middel zijn om je business idee te toetsen en er daarmee ook nog het geld binnen te halen om het uit te voeren!

Mocht je nieuwsgierig zijn geworden naar de mogelijkheden van crowdfunding voor jouw ideeën, ik nodig je bij deze uit om een keer te komen brainstormen! 


Zie ook de website van Nederland Crowdfunding.





Ook Interessant

0 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive