Een paar weken geleden was ik op bezoek bij de KvK in
Utrecht voor de Crowdfunding Week, georganiseerd door Nederland Crowdfunding. Een
flinke opkomst, een zaal vol, bijna allemaal (startende) ondernemers met een
geweldig idee + 1 baby (die, onder begeleiding, de zaal eerder heeft verlaten).
Best logisch eigenlijk zo’n opkomst als je bedenkt dat men verwacht dat in 2015 met
crowdfunding 100 miljoen aan financiering wordt binnengehaald in Nederland.
In 3 uur tijd werden we in sneltreinvaart wegwijs gemaakt in
de wereld van crowdfunding: crowdfunding is een vorm van financieren waarbij
ondernemers het grote publiek (the crowd) benaderen om te investeren in hun
onderneming, hun product, dienst of idee.
De nadruk lag deze middag met name op crowdfunding bij het starten van een
nieuwe onderneming. Je hebt een goed idee, krijgt de financiering niet via de
bank geregeld en wil het daarom met crowdfunding proberen.
Ervaringsdeskundigen vertelden over de do’s en don’ts, erg leuk om te horen. Vooral het voorbeeld van Ocean Sole sprak mij erg aan. Een goed helder verhaal dat mij raakte.
Later op de middag bleek wel hoe lastig het is om een goed
verhaal rondom je idee te vertellen. Want nadat we kennis konden maken met de
vertegenwoordigers van 5 Nederlandse platformen, konden 2 startende ondernemers
terplekke hun nieuwe business idee pitchen. Beide konden ze hun verhaal niet vertellen binnen de gestelde tijd, ze kwamen niet to the point en eigenlijk raakte niemand
overtuigd om te investeren, want: What’s in it for me?
Maar hoe overtuig je
dan wel?
Er komt bij crowdfunding meer kijken dan alleen een goed
business plan. Je moet het namelijk heel goed kunnen verkopen. Een crowdfunding
campagne, op de bekende platforms, duurt gemiddeld 60 dagen en in deze 2
maanden moet je je financieringsdoel gehaald hebben, of het feest gaat niet
door. Het voorwerk, laten we het de pre-campagne noemen, is dus minstens zo belangrijk. Hier
maak je je publiek vast warm voor de campagne die gaat lopen op het platform, met het juiste verhaal en de
juiste middelen. (Eén van deze middelen moet zeker een pitch film zijn, dit
vergroot je kansen op een platform aanzienlijk!)
Deze pre-campagne vraagt zeer veel inzet en tijd, maar
vooral een hele goede voorbereiding. In deze periode moet je zoveel mogelijk
mensen al overtuigen met je verhaal. Houd hierbij in de gaten dat je meest
persoonlijke netwerk, familie en vrienden, zeer belangrijk zijn, net als early
adoptors (gem. 20% van je funding).
Helaas kwam juist dit onderdeel (de pre-campagne) nauwelijks aan bod tijdens
de Crowdfunding Week in Utrecht. Terwijl ik er van overtuigd ben dat dit één
van de belangrijkste onderdelen van je hele financieringsplan moet zijn. Zowel
in de campagne als pre-campagne moet je antwoord geven op vragen als:
- Wat is de meerwaarde van mijn idee/product/dienst/business voor de markt?
- Waarom doe je wat je doet?
- What’s in it for the investor? Als iemand investeert, wat levert hem dit op? En dit hoeft niet eens altijd in geld uitgedrukt te worden.
Crowdfunding is meer
dan geld!
Naast het overduidelijke doel om financiering binnen te
krijgen met crowdfunding, gemiddeld €82.000,- per campagne, is het een middel
voor marketing en klantenbinding. Hoe?
De campagne die je voert voor je financiering geeft een heel
goed beeld van de betrokkenheid van je doelgroep bij je business idee/product/dienst.
Het is een marktonderzoek op zich. Als je van jezelf weet dat je de
juiste mensen heb benaderd voor de campagne, je hebt je verhaal goed staan en
toch krijg je nauwelijks back up en financiering? Dan is de markt (nog) niet
rijp voor jouw plannen. Zo krijg je in een redelijk vroeg stadium de feedback die je
nodig hebt van de mensen die het aangaat.
Aan de andere kant, als mensen wel massaal laten zien dat ze
je idee ondersteunen door je te steunen en in je idee te investeren, dan heb je
heel snel een grote groep ambassadeurs voor je onderneming en plannen verzameld!
What's in it for you? Crowdfunding kan dus het ultieme middel zijn om je business idee
te toetsen en er daarmee ook nog het geld binnen te halen om het uit te voeren!
Mocht je nieuwsgierig zijn geworden naar de mogelijkheden van crowdfunding voor jouw ideeën, ik nodig je bij deze uit om een keer te komen brainstormen!
Zie ook de website van Nederland Crowdfunding.
0 reacties